مهارت رزومه نویسی ( نکات حائز اهمیت در ارائه یک رزومه شغلی مناسب )
رزومه و مهارت رزومه نویسی
امروزه و با توجه به کمبود کار و رقابت شدیدی که بین متقاضایان شغل وجود دارد، اولین و مهم ترین آیتم برای نشان دادن هر چه بهتر توانمندی ها، مهارتها و نیز میزان دانش شخص به جهت جلب توجه و رضایت خاطر کارفرما و بازار کار “رزومه نویسی” است، اگر در زمینه ی رزومه نویسی بی تجربه هستید و اینکه به شیوه ی نوشتن و مهارت رزومه نویسی آگاهی های لازم را ندارید برای یادگیری و تسلط بهتر، تحقیق و مطالعه کرده در غیر اینصورت از افرادی در موسسات مختلف در نوشتن رزومه یاری بجوئید.
پس جهت یادگیری نکات ، کسب مهارت رزومه نویسی و نوشتن رزومه ای که استعدادها و مهارتهای خاص شما را بطور صحیح نشان دهد تا انتها این مقاله ( مهارت های لازم جهت رزومه نویسی ) با ما همراه باشید
۱ – پیدا کردن قالب مناسب
اولین قدم در رزومه نویسی پیدا کردن قالب مناسب رزومه نویسی است گاهاً در بعضی از سازمان ها و شرکت های خصوصی متقاضیان می بایست همگی در یک فرمت مشخص با سوالاتی مشابه، فرم درخواست همکاری را تکمیل کنند ولی در اکثر موارد کارفرما جهت بررسی توانایی های نوشتاری و سایر توانمندی ها، تکمیل اولیه ی این مورد را بدون قراردادن فرمت مشخص بعهده ی متقاضی می گذارد.
درج اطلاعات صحیح و کامل / مهمترین اصل در رزومه نویسی /
قبل از هر چیز از صحت و سقم اطلاعات مندرج در رزومه اطمینان حاصل کنید چرا که اولین شرط رزومه نویسی حرفه ای” ثبت صادقانه و هوشمندانه ی توانمند های شغلی، تحصیلی و مهارتها” ست.
و البته از زیاده گویی و درج اطلاعات بی ربط بشدت پرهیز کنید.
روشی میانبر جهت بروز خلاقیت در رزومه نویسی
حتی اگر مبتدی و فاقد مهارت در رزومه نویسی هستید، قبل از جستجو در نمونه های رزومه در اینترنت، قلم و کاغذ را بردارید و تمام اطلاعات مربوطه و مورد نیاز شغلی تان را یادداشت کنید اعم از:
- اطلاعات هویتی شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، تاریخ و محل تولد
- اطلاعات محل سکونت شامل شامل شهر، آدرس خیابان، کدپستی، پلاک، نام کامل
- اطلاعات تماس شامل شماره ی اصلی خود و شماره یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان و آدرس ایمیل
- سوابق تحصیلی از مقطع دبیرستان تا آخرین مدرک تحصیلی به صورت تفکیک واحد آموزشی، رشته تحصیلی و معدل
- سوابق شغلی شامل نام واحد و حوزه کاری،مدت کارکرد، میزان دریافتی و درصورت امکان شماره تماس واحد مربوطه
- اطلاعات مهارتی و توانمندی های مرتبط با شغل درخواستی با ذکر دوره های گذرانده شده و گواهینامه های دریافت شده از آنها مانند مهارت در زبان های خارجه، کامپیوتر، نرم افزارهای مختلف و دیگر دوره ها
- ترتیب و اولویت بندی علاقه مندی شغلی در بخش های مختلف واحد مربوطه
- درج ویژگی های اخلاقی، شخصیتی و اجتماعی برای انتخاب شغل مورد نظر و درواقع معرفی خود
- ثبت عناوین پروژه ها و تحقیقات انجام شده توسط شما در صورت وجود
- معرفی معرف
حال از قالب و الگویی استفاده کنید که امکان شخصی سازی اطلاعات برای شما فراهم باشد، اطلاعات فوق را وارد و سپس آن را طبق فرصت ها یا نیاز ها شغلی جدید بصورتی چیدمان کنید که به بهترین وجه نقاط قوت و دستاوردهای شما را برجسته کند.
پس برای شخصی سازی یا سفارشی کردن روزمه ی خود وقت بگذارید زیرا مشخص می شود که کپی برداری نیست.
و اینکه مشخصات خود را متناسب با شغل موردنظر تنظیم کنید و بدانید که هر چه خاص تر باشید شانس انتخاب شما بیشتر است.
ساخت رزومه متناسب با نیاز شغلی ( سومین مهارت رزومه نویسی )
ساخت رزومه کاری باید با توجه به ملاحضات درج شده در هر آگهی استخدام باشد، چرا که گاهی می بایستی با توجه به شغل مورد تقاضا اطلاعاتی حذف و یا اضافه گردد و تا جای امکان اطلاعاتی را ثبت کنید که درج آنها به شناخت هر چه بهتر شخصیت کاری شما به کارفرما کمک کند.
و اینکه رعایت ترتیب اطلاعات الزام خاصی ندارد و بسته به شغل مورد تقاضا و مهم نشان دادن بعضی بخش ها می توان ترتیب رو طبق اهمیت چیدمان کنید.
اما بهتر است در بخش سوابق شغلی آنهایی که نزدیک به فرصت شغلی پیش آمده هستند را در ابتدا و سپس مابقی را در ادامه و طبق صلاحدید درج کنید.
پس دستاوردهای کلیدی را در بالای هر موقعیت توصیف کنید تا ابتدا مهم ترین و مرتبط ترین تجربیات شما ذکر شود.
روش ارسال رزومه
بهتر است جهت حفظ اطلاعات و جلوگیری از تغییرات احتمالی آن توسط دریافت کنندگان از فرمت PDF هنگام ذخیره ی رزومه استفاده کنید.
پیوست های خود را بدرستی چک و درنهایت ارسال کنید.
در هنگام ارسال به گیرنده اطلاع دهید که چگونه با شما تماس بگیرد.
توجه به ویژگی های ظاهری رزومه ارائه شده
رزومه ی کاری خوب به لحاظ ظاهری می تواند در انتخاب کارفرما تاثیرگذار باشد.
علاوه بر درج محتویات مناسب و رعایت نکات فوق، رزومه میبایست از لحاظ انتخاب رنگ، سایز و نوع فونت خوانا و رسمی باشد.
رزومه نویسی با کلمات کلیدی
رزومه ی شما باید همان کلمات کلیدی باشد که در توضیحات شغلی مندرج شده، به این ترتیب شانس دیده شدن و انتخاب شما برای مصاحبه افزایش می یابد.
کلمات کلیدی را در مکاتبات خود با کارفرمایان نیز بکار ببرید و اینکه کلمات کلیدی طی زمان تغییر می کنند بنابراین برای شغل مورد تقاضا همواره به روز باشید.
**ترفندهای فوق به شما در رزومه نویسی کمک می کند تا توضیحات خود را برجسته و توجه مدیر را جلب کنید.
توجه به غربال گری رزومه / از آخرین مهارت رزومه نویسی /
برخی از نکات شما را از سایرین متمایز می کند چون این روزها قبل از دیده شدن رزومه توسط یک فرد ابتدا رزومه ها توسط یک دستگاه روخوانی می شود.
پس در وب سایتهای مرتبط با رزومه ی خود تحقیق کنید و از ترفندهای بهینه سازی برای دیده شدن رزومه ی خود استفاده کنید.
پس بدانید که ساخت یک رزومه ی استثنایی چالش دیگری نه تنها در جذب مدیران بلکه توسط ربات های نرم افزاری برای غربال اطلاعات مقدماتی محسوب می شود پس با رعایت نکات فوق در ساخت یک رزومه، بصورت یک حرفه ای عمل کنید.
نگارنده مقاله مهارت رزومه نویسی
مریم حسین زاده
آدرس ایمیل : drizzle9885@yahoo.com