ضرورت تحول در آموزش و پرورش و ارتباط آن با آزمون های استخدامی
ضرورت تحول در آموزش و پرورش و ارتباط آن با آزمون های استخدامی
در سالهای اخیر و بهمنظور تکمیل نیروی انسانی مورد نیاز آموزشوپرورش همواره شاهد برگزاری آزمونهای استخدامی سراسری توسط این وزارت خانه در عناوین مختلف شغلی ازجمله دبیری، هنرآموز، استادکار و مربیگری بودهایم. همواره مشاهدهشده که تعداد بسیار بالایی از فارغالتحصیلان گرامی با جستجو در سایتهای مختلف به دنبال دانلود سوالات استخدامی آموزش و پرورش در آزمونهای گذشته بوده تا بامطالعه منابع مذکور بتوانند با موفقیت آزمون مربوطه را پشت سر گذاشته و به استخدام درآیند.اما آنچه در این میان مورد غفلت قرار میگیرد، آموزش تخصصی معلمین و مدیران مدارس بوده که البته آموزش پرورش سعی کرده تا با برگزاری دورههای کوتاهمدت چند ماه و حداکثر یکساله این خلأ را پوشش دهد.در مقاله پیشرو در تلاشیم تا با بیان چرایی ضرورت تحول در آموزش و پرورش پرداخته و دلایل کافی نبودن دوره های کوتاه مدت مذکور را بیان نماییم.
ضرورت تحول در آموزش و پرورش و حرکت بسمت آماده سازی دانش آموزان برای اندیشیدن
یکی از بزرگترین چالشهای پیش رو مدارس، همگامی با پیشرفتهای جهان میباشد. با توجه به زمینه دائماً در حال تحول فناوری، اخباری که از منابع آنلاین سرازیر میشوند، و منابع مختلفی که برای کسب دانش در اختیار همگان قرارگرفته است، دانش آموزان را با موقعیتها و تصمیمات پیچیدهتری چه ازنظر تحصیلی و چه ازنظر اجتماعی روبرو کرده است. درگذشته سیستم آموزشی مجبور بوده تا شاید تنها هر ده سال یکبار فقط به بروزرسانی کتب درسی اکتفا نمایندامااکنون آموزش و پرورش باهدف بزرگ آماده کردن دانشآموزان برای ورود به دنیایی مواجه میباشد که بسیار سریعتر حرکت کرده و انتظارات دنیای بیرون، از دانشآموز و نیز دانشآموز، از دنیای بیرون بسیار پیچیدهتر و بیشتر شده است.
سیستم کنونی آموزش و پرورش که بر مبنای ورودی – خروجی می باشد به هیچ عنوان کارآمد نبوده و از دانش آموزانی که تنها با مطالعه کتب درسی و بخاطر سپردن محتوی این کتب توانستهاند به عنوان شاگرد اول شناخته شوند،نمی توان انتظار درست اندیشیدن داشت و دقیقا همینجاست که می توان به ضرورت تحول در آموزش و پرورش کشور پی برد.
ازآنجاییکه دانش آموزان بیش از نیمی از روز خود را در مدارس سپری کرده و در حال آموزش دیدن و پرورش یافتن برای زندگی در دنیای بیرون از محیط مدرسه میباشند، اهمیت این موضوع که چگونه یک نظام آموزشی میتواند مسیر درستی برای حرکت دانش آموزان برای گام برداشتن درراه موفقیت و بهبود سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه ترسیم نموده و دانش آموزان را درراه مذکور سوق دهد بسیار حائز اهمیت و صدالبته دشوار میباشد.
ضرورت تربیت مدیران مدارس جهت ایجاد تحول در آموزش و پرورش
مسئولیتهای یک مدیر آموزشی از دخلوخرجها و تهیه لوازم اساسی و مورد نیاز مدارس تحت مدیریت خود گرفته تا پایهریزی رفتار و روابط اجتماعی دانش آموزان با یکدیگر گسترش مییابد، اما اصل اساسی که از گذشتههای دور تاکنون همچنان پابرجا مانده و موردپذیرش شاید همگان میباشد پیشرفت دانشآموز است که اغلب مدیران با تمرکز بر روی تنها پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از موارد حائز اهمیت دیگر غافل شده و نمره را تنها ملاک پیشرفت یک دانشآموز بهحساب میآورند.
- تنها نمره ملاک پیشرفت دانش آموزان نمی باشد.
بهعنوان یک مثال میتوان یکی از دستگاههای مدارس دولتی میشیگان را نام برد که مهمترین کسبوکار یک مدرسه و مدیر آن را بهبود وضع موجود مدرسه دانسته و با همین هدف و اطمینان از دستیابی به موفقیت همه دانش آموزان با طراحی پرسشنامهای در تلاش است تا با تعیین موقعیت کنونی خود برنامهریزی مدونی کرده تا به اهداف تعیینی دست یابد.پرسشنامه مذکور شامل سؤالات زیر بوده که با پاسخگویی هر یک توسط مدیر، معلمان و کارکنان یک مدرسه و بررسی پاسخهای دادهشده میتوان به نقاط قوت و کاستیهای موجود پی برد و نسبت به اصلاح و بهبود آن گام برداشت.
- الآن کجا هستیم؟ مدرسه ما چقدر خوب کار میکند؟ دانش آموزان ما چقدر خوب کار میکنند؟
- ما در مورد نحوه تدریس و نحوه یادگیری دانشآموزانمان چه اعتقادی داریم؟ رسالت واقعی ما چیست؟
- اهداف ما چیست؟ ما میخواهیم دانشآموزانمان چه چیزهایی را بدانند، انجام دهند و بفهمند؟
- سیستم فعلی ما چگونه به اهداف ما کمک میکند یا مانع آن میشود؟
- چگونه معلمان و مدیران میتوانند به دانش آموزان در دستیابی به این اهداف کمک کنند؟
- چگونه متوجه خواهیم شد که چه زمانی موفق شدهایم؟
نیاز شناسایی نقاط قوت و ضعف هر مدرسه
پاسخ به این سؤالات طرح کلی برنامهای را برای تغییرات خاص و عمدی در آموزش و برنامه درسی فراهم نموده و فرآیندی تشکیل میدهد که بهنوبه خود میتواند به بهبود اثربخشی معلم و موفقیت دانش آموزان مدرسه منجر شود. بدون چنین طرحی، مدارس بهاحتمالزیاد به تلاشهای سازماندهی نشدهای برای بهبود میپردازند که شاید بتواند به موفقیتهای محدودیتی دست یافته اما هرگز نمیتوانند ساختار را متحول نماید.البته باید در نظر داشت که برنامهی اندیشیده شده بهسازی مدرسه نیازمند هدایت یک مدیر آگاه و دلسوز برای پیشرفت تحصیلی ،اخلاقی و اجتماعی داشتن آموزان ضروری است.
تحول در مدارس با همکاری مدیران و معلمان مدارس ممکن می باشد
حتی بهترین طرح بهبود مدرسه، درصورتیکه مدیر مدرسه فرسوده بوده و برای رهبری فرآیند مذکور بهاندازه کافی آماده و بروز نباشد آنچنان که باید نمیتواند مثمر ثمر واقع شود. درواقع میتوان گفت که شغل مدیر در ساختمان مدرسه از مهمترین شغلهایی بوده که مستقیماً تعیینگر آینده یک اجتماع و کشور میباشد.لذا بدون دردست داشتن و بهره گیری از مدیران و معلمین جوان، دلسوز و متخصص حتی اندیشیدن پیرامون ضرورت تحول در آموزش و پرورش کاری نشدنی و دور از ذهن می باشد.
- لذا آموزش مستمر مدیران و معلمان یک ضرورت در بهسرانجام رساندن تحول در آموزش و پروش کشور میباشد.
کارشناسان معتقدند:
آموزش قوی و مداوم مدیران و معلمان از مهمترین مسائلی بوده که تداوم آن میتواند بسیاری از کاستیها را جبران و مشکلات موجود را کاهش دهد.خوشبختانه در این سالها با گسترش دانشگاههای فرهنگیان و افزایش پذیرش دانشجو توسط این دانشگاهها امید میرود تا بتوان به نتایجی مطلوب دستیافت.
نکته مهم دیگر در ایجاد تحول نظام آموزشی کشور، اقتصاد فرهنگیان عزیز می باشد.
- اقتصاد فرهنگیان از مسائل بسیار مهمی بوده که مستقیا بر روی دستیابی به اهداف تعیینشده اثرگذار هست.
اهمیت توسعه حرفهای مدیران و معلمان مدارس را نمیتوان نادیده گرفت اما اقتصاد معلمان و مدیران کشور از مسائل مهمی بوده که مستقیا میتواند بر روی دستیابی به اهداف تعیینشده پیش رو اثرگذار باشد. در مبحث اقتصاد فرهنگیان نیاز است که مدیران تصمیم گیر کشور با مدنظر قرار دادن این مهم امکان تمرکز حداکثری معلمین و مدیران عزیز مدارس را بر روی هدفهای بالادستی تعیینشده فراهم نمایند.همچنین لازم است تا در کنار آزمونهای استخدامی متداول،آموزشوپرورش نسبت به جذب بیشتر دانشجویان در دانشگاههای فرهنگیان کشور اقدامات و برنامهریزیهای لازم را انجام دهد.
موفق و پیروز باشید
تیم تخصصی نشراستخدام/تهیه و تدوین مقالات