نکات کلیدی در مصاحبه های شغلی / باید ها و نبایدهای حضور در مصاحبه های استخدامی /

برای اثبات خودتان به مصاحبه کننده و اینکه به او نشان دهید فردی مسئولیت پذیر و لایق هستید به نکات بسیاری می بایست توجه کنید، لذا در این مقاله قصد داشته تا با بیان تعدادی از نکات کلیدی در مصاحبه های شغلی ،امکان قبولی شما عزیزان در این آزمون را فراهم نماییم.

جهت استخدام توجه به دو نکته ضروری است : مورد اول رزومه ی خوب و دوم “بهترین خودتان را نشان دادن درحین مصاحبه” است.

نگاه کارفرما به شما به عنوان مصاحبه شونده

اینکه چگونه کارفرما را مجاب کنید تا شما را استخدام کند بسیار مهم و البته از اصلی ترین علت های برگزاری آزمون های مصاحبه استخدامی می باشد :

ایجاد ارزش افزوده برای کارفرما : ایجاد ارزش افزوده بدین معناست که در ازای دریافت منابع، چه میزان تولید دارید و اینکه چقدر در پروژه های کاری او مفید هستید؛ درواقع هر چقدر تولید شما بیشتر باشد اعتماد کارفرما به شما بالاتر رفته و شما را جدی تر می گیرد.پس همواره به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید.

زبان بدن و انتقال مفاهیمی پر معنی و موثر به مصاحبه کننده 

با زبان بدن به مصاحبه کننده این حس را انتقال می­دهید که می توانید فرد مناسبی برای این شغل باشید یا خیر که در ادامه به تعدادی از این مفاهیم خواهیم پرداخت.

نکاتی در مورد زبان بدن یک مصاحبه شونده

  • طرز ایستادن

صاف و راست بایستید؛ شُل ایستادن، شانه های افتاده یا پشت خمیده، نشانه ی ضعف و عدم اعتماد به نفس و عدم عزت نفس می باشد.

  • قرار دادن پاها

گاهی اوقات در مصاحبه از شما خواسته می شود که بنشینید، و در این موقع زانوها را کنار هم قرار دهید ولی مراقب باشید سرپنجه ها را مقابل هم قرار ندهید چرا که این حرکت، حرکت کودکانه ای است و حس ناامنی یا خیال پردازی را در ذهن مصاحبه کننده تداعی می کند؛ و یا برعکس اگر سرپنجه ها به سمت بیرون باشد نشان دهنده غرور و تکبر است.

یا اگر پاهایتان را روی یکدیگر قرار دهید نشان دهنده ی عدم صمیمیت و حالتی تدافعی است و بدین معناست که شما برای این مصاحبه ارزشی قائل نیستید.

  • حرکت دست ها

در مصاحبه های استخدامی از حرکات اضافی دست ها خودداری کنید.

حالت های دست هر کدام معنای خاصی دارد

  • دست به سینه تداعی گر حالت تدافعی است.
  • دست ها بصورت موازی تداعی گر حالت پذیرندگی و انفعال است.
  • دست ها به پشت، اعتماد به نفس کاذب و برتری طلبی را تداعی می کند.
  • هنگام دست دادن هماهنگ با طرف مقابل دست دهید اگر در حین دست دادن فشار بیشتری وارد کنید نشان دهنده ی پرخاشگری است؛ اگر شل و سرد دست دهید نشان دهنده ی ضعف و بی ارادگی شماست پس در حین دست دادن تعادل را رعایت کنید.

تماس چشمی را در مصاحبه های استخدامی هرگز فراموش نکنید

همواره با مصاحبه کننده تماس چشمی را رعایت کنید، لبخند به لب داشته باشید؛ قهقه نزنید و آرام صحبت کنید.در حین مصاحبه با موبایل، لباس و خودکار خود مشغول نباشید چرا که این امر نشان دهنده ی عدم تمرکز و بی علاقگی شماست.

در هنگام مصاحبه گاهاً حرکات آینه ای را تقلید کنید، چون باعث ایجاد حس تفاهم و همدلی می شوید.

میزان حقوق درخواستی در مصاحبه های استخدامی

حقوق درخواستی شما می بایست متناسب با شغلتان و ارزشی که برای شرکت یا سازمان ایجاد می کنید باشد.

با اعتماد به نفس پای حقوق درخواستی معقول خود بایستید؛ اما با ابراز دانش، توانمندی ها و سوابق کاری خود و درعین حال ارزشی که قرار است برای سازمان تولید کنید به کارفرما ثابت کنید که لایق این حقوق هستید و در عین حال انعطاف پذیر باشید.

نکاتی که مصاحبه شونده می بایست به آنها توجه کند :

یکی از مهمترین نکات کلیدی در مصاحبه های شغلی و کاری اعتماد به نفس است

پوشش شما می بایست درخور یک مصاحبه باشد؛ تعداد لباس ها و مرتب بودن شما نشان دهنده ی نظم و اعتماد به نفس شما است؛ اگر آقا هستید سعی کنید کت بپوشید و اگر خانم هستید سعی کنید کیف و یا یک کت همراهتان باشد و حس راحتی و اعتماد به نفس را بدین گونه به کارفرما منتقل کنید.

هیچ گاه در مصاحبه محل کار قبلی خود را زیر سوال نبرید؛ چون این امر باعث انتقال حس منفی در مصاحبه کننده می شود.

در مصاحبه های شغلی و استخدامی اعتماد به نفس داشته باشید اما پررویی نکنید :

در مورد خود و ویژگی های مثبت شخصیتی تان آزادانه و راحت حرف بزنید؛ اما اجازه بدهید دیالوگ شکل بگیرد و شما بعنوان مصاحبه شونده کوتاه، مختصر و به حد کفایت جواب دهید.

اگر مکالمات اضافه، غیرضروری و خارج از چارچوب مصاحبه انجام شود شاید نه تنها مثبت نباشد که بعدها برای شما زیان نیز به بار آورد.

دروغ ممنوع؛ غلو حتما!

اگر دروغ بگوئید و بیش از سابقه ی خود حرف بزنید شاید با سوالات بعدی مصاحبه کننده مواجه و گیج شوید و درواقع در دام بیفتید؛ پس اگر پرسشی از شما شد و شما به آن وارد نبودید به آنها اعلام کنید که به این موضوع آشنا نیستید و درباره آن اطلاعی ندارید ولی در عین حال علاقه مند به یادگیری هستید.

اما اگر توانمندی دارید که به طور مثال ۷۰ درصد به آن تسلط دارید را طوری نشان دهید که گویی کاملا به آن اشراف دارید.

از دیگر نکات کلیدی در مصاحبه های شغلی می توان به بزرگ نمایی کردن نکات مثبت اشاره نمود

سعی کنید در مورد نکات مثبت خود صحبت کنید و درباره آن حرف بزنید مانند :

  1. توانایی در ارتباط برقرار کردن با دیگران / به جد می گوییم که هیچ گاه این توانایی را دست کم نگیرید /
  2. توانایی در زمینه تخصص و حوزه ی کاری خود : درصورت فارغ التحصیلی از دانشگاهی معتبر و یا کار کردن با تیمی قوی یا حوزه ای تخصصی حتما در مورد آن با مصاحبه کننده صحبت کنید.
  3. نشان دادن توان به روزرسانی خود : این حس را به کارفرما انتقال دهید که اگر در بخشی ناوارد هستید قابلیت این را دارید که خودتان را به روز و به بقیه ی تیم برسانید.
  4. کار تیمی و ایجاد نکردن حاشیه : باید به کارفرما اعلام کنید که هم به کار تیمی علاقه مند هستید و هم به آن وارد هستید و روحیه ی کار تیمی را نیز دارید.

اگر در مورد کار تیمی تجارب مثبت قبلی داشته اید اعلام کنید و اگر این کار، اولین کار تیمی شما است از تجارب تیمی خود در دوران دانشگاه، مدرسه و گروه های مختلفی که عضو آن بوده اید حرف بزنید. پس باید به کافرما ثابت کنید که از این بابت باری بر دوش او نخواهید گذاشت که حتی در این خصوص به نفع آنها نیز عمل خواهید کرد.

در مصاحبه های شغلی پویایی خود را همواره نشان دهید

جهت انتقال حس مثبت می بایست به مصاحبه کننده اثبات کنید که سازمان برایتان مهم است و اگر نظر مثبتی داشته باشید در جهت پیشرفت شرکت و پیشرفت خود قطعا ابراز می کنید؛ در عین حال هم آنقدر نظر ندهید که این ویژگی بر علیه شما عمل کند.

و به عنوان آخرین نکته از نکات کلیدی در مصاحبه های شغلی می توان به جدی گرفتن کار اشاره نمود

اگر متوجه شدید برای کارفرما فرد مهمی هستید حتما از او اجازه بخواهید که درصورت امکان محل کار و همکاران آینده ی خود را از نزدیک ببینید.

اگر قرار بر این شد که بصورت آزمایشی منتها با دریافت حقوق در بازه ی زمانی کوتاهی (بطور مثال یک ماه) این شغل را انجام دهید به کارفرما اعلام کنید که درصورت رضایت و خرسندی طرفین به ادامه ی شغل مشغول می شوید.

و در نهایت بدانید که این یکی از هزاران مصاحبه زندگی شما است و قطعا با تدبیر و ذکاوت می توانید در بهترین جایگاه شغلی خود قرار بگیرید.

پیشنهاد می شود : مطالعه مقاله چگونه استخدام شویم ؟

نویسنده مقاله نکات کلیدی در مصاحبه های شغلی : مریم حسین زاده

دانش آموخته ی رشته مدیریت تحول از دانشگاه تربیت مدرس

email: Drizzle9885@yahoo.com

ID instagram: kash_cool_

 

کلمات کلیدی :