مشکلات مدارس دوره ابتدایی در کشور و نادیده گرفته شدن نیاز کودکان
دانش آموزان دوره ابتدایی و بررسی مشکلات مدارس دوره ابتدایی در کشور
پس از ورود کودکان به مرحله ی اول زندگی اجتماعی و پایه ریزی این نوع زندگی در آنها و اتمام این دوره حال نوبت به دبستان می رسد،در پیش دبستانی که نقش بسیار مهمی در ادامه ی زندگی اجتماعی ایفا می نماید کودک در اختیار مربی قرار داده می شود که غالبا این آموزش ها با خلاقیت و باز بودن دست مربی در ارائه و برنامه ریزی درسی و آموزش همراه است و این آموزش ها،آموزش هایی مربی محور و نحوه ی آموختن ها که غالبا در جهت شکل دهی به شخصیت کودک و پایه ریزی این شخصیت پیش می روند را مربی تعیین کرده و اوست که نقشی بسیار تعیین کننده در این مهم ایفا می نماید.البته موضوع امروز مقاله ی ما با تمام اهمیتی که این دوره از زندگی کودک دارد نبوده و سخن گفتن در این باره را به مطالب بعدی موکول نموده و امروز و در این مقاله می خواهیم راجع به مرحله ی بعد از این آموزش ها صحبت کرده و به بررسی مشکلات مدارس دوره ابتدایی در کشور بپرردازیم.
کودک،ورود به دبستان و مشکلات مدارس دوره ابتدایی
کودکانی که تا دیروز بدون هیچ دغدغه و سدی به نام نمره و … کودکی می کرده اند و از این دوره زندگی خود تمام لذت را در حال کسب کردن بودند ناگهان با تغییر فصل و آمدن ماه مهر به ناگاه وارد مرحله ای می شوند (در واقع هلشان می دهند) که خانواده ها از آنها توقع دکتر و معلم شدن را دارند و حال باید این توقع ساختگی دیگران مبنا زندگی و کودکی شان قرار گرفته و همه چیز را تحت الشعاع خود قرار دهد تا فقط و فقط درس بخواند و دکتری که مثلا پدر او دوست داشته بشود و خودش ترجیح داده که کودکی ،نوجوانی ،جوانی و کلا زندگی کند تا این که ۲۴ درس بخواند و دکتر شود و نشده (که خودش هم راه دکتر شدن را اشتباه می دیده است و نرفته )را از فرزند خود،فرزندی که شاید بیشتر از ۲+۲ خواندن،آموختن مهارت های زندگی برایش اهمیت دارد خواسته و تمام تلاش خود را می کند که این فرزند را در راه نرفته ی خود هل بدهد و به قول خود هدایتش کند هدایتی که از سر دلسوزی ولی از راهی اشتباه است.
معلمان و مشکلات مدارس دوره ابتدایی
معلمان دوست داشتنی ابتدایی که تقریبا نام اولین شان را شاید همه در خاطره خود نگاه داشته و با آن خاطره بازی می کنند به ناگاه کودکی را می بینند که واقعا کودک است و ۷ سال بیشتر ندارد،شور و شوق زندگی و کشف و دقت و عشق فراگیری در او پر می زند اما باید کتابی را به او آموزش دهد که شاید کمتر نیاز های زندگی کودکان را مرتفع نموده و نیز با والدینی که در بالا گفته شد روبرو اند و از طرفی هم باید برای خواندن و نوشتن و تسلط دانش آموز بر کتاب فقط به او مشق بدهند مشقی که شاید املا کودکان را خوب کند اما همه از این مشق نوشتن بدشان می آید،مشقی که باید از سر ظهر به خانه آمده شروع به نوشتن گردد و تا شب ادامه یابد و این میان که گاهی هم کودک می خواهد زندگی کند با این سوال که آیا مشق هات رو نوشتی مواجه شود و …
بررسی مشکلات مدارس دوره ابتدایی
مدارس ابتدایی نیز غالبا با این خیال که کودک باید فقط مشق بنویسد و … ساخته شده است به همین دلیل فقط با داشتن کلاس هایی که در آن میز و صندلی به تعداد کافی جا بگیرد و سکویی برای خانم معلم که روی آن بیستد تا به کلاس احاطه داشته باشد و تخته سیاهی که هی سیاه و سفید و گاهی شاید از این وضعیت سرخ هم شود نام یک مدرسه را یدک می کشند.مدرسه ای که حتی میزان انرژی نهفته در این کودک و نیاز به تخلیه ی این انرژی را در نظر نمی گیرد و حیاطی یا محوطه ی بازی و یا … ندارد پس کودک انرژی خود را در کجا و با چه کسانی تخلیه نماید؟آیا در مدرسه و با هم سن و سال های خود که دوستان او هستند و در غالب یک بازی گروهی و زیر نظر معلم خود ،که بسیار آموزش ها در این بازی می تواند نهفته باشد بهتر نیست تا این که غروب پدری که خسته از سر کار آمده حالا باید یک جور انرژی تخلیه نشده ی فرزند را با بپر بپر در خانه و سر صدای او تحمل کند و از ترس در آمدن صدای همسایه ها این کودک را به پارک سر کوچه برده که یک تاب داغون و یک سر سره ی زهوار در رفته دارد و تمام بچه های آن کوچه در صف انتظار و پدران خسته ی لم داده در کنار.
کودکان چه کنند ؟
بگذریم از نداشتن فضای آموزشی مناسب،فضای بهداشتی مناسب و کلی فضای دیگر که می تواند باشد و نیست و … آیا نباید به مدارس و کودکانی که نیمی از روز خود را در این مدارس می گذرانند و مهمترین مقطع زندگی شان می باشد به گونه ای دیگر نگاه کرد و فکری برای آنان کرد.
تنها می توان به خانواده ها توصیه کرد که هنگام انتخاب مدرسه برای کودک دقت کنند که حداقل دارای حیاط درست و حسابی و ایمن و بزرگ باشد تا کودکان حتی الامکان زنگ ورزش خوبی را سپری کرده و در زنگ تفریح نیز خودشان هستند و همکلاسی ها و تو سر و کله ی هم زدنها و شاید هم دزد و پلیس بازی کردن ها.(البته این آخری ها را نشنیده بگیرید)
آزمون های استخدامی آموزش و پرورش راهی مناسب برای تکمیل نیروی انسانی مورد نیاز
در این میان ناگفته نماند که یکی از مشکلات دیگر تعداد بالای دانش آموزان در کلاس می باشد که یکی از علل آن کمبود نیروی انسانی و معلم بوده که در این زمینه وزارت آموزش و پرورش کار های خوبی انجام داده که یکی از آنها برگزاری آزمون های استخدامی آموزش و پرورش و جذب معلم از این طریق می باشد.شما هم اگر به دنبال معلم شدن و شرکت در آزمون های استخدامی آموزش و پرورش می باشید با تهیه و مطالعه ی نمونه سوالات استخدامی آموزش و پرورش که توسط تیم تولید محتوی نشر استخدام تهیه و ارائه گردیده است گامی بلند در جهت قبولی این آزمون ها بردارید.
جهت مشاهده و دریافت مجموعه سوالات مورد نظر خود نام مجموعه را در کادر بالای صفحه تایپ و با سرچ آن ریز محتویات مجموعه را مشاهده و در صورت تمایل می توانید آن را دریافت و مطالعه نمایید.
مطالب مرتبط : استخدام در آموزش و پرورش و رفع معضل بیکاری